Vraag jij je af welke zoekwoorden je moet gebruiken?
Om hierachter te komen is het handig om wat kennis over zoekwoorden te krijgen. Want wat wordt er bedoeld met zoekwoorden?
De term zoekwoorden gebruiken we eigenlijk sinds het ontstaan van het internet. Zoekmachines zoals Google en Bing vergemakkelijkten de zoektocht op internet.
We kunnen concluderen dat alle zoekopdrachten die we aan zoekmachines geven, zoekwoorden zijn. Het maakt niet uit WAT en HOE we in typen of inspreken. Het zijn allemaal zoekwoorden. De zoekmachines geven namelijk direct antwoord.
De zoekmachines worden steeds beter en ze geven dan ook in de meeste gevallen zeer gerelateerde zoekresultaten terug.
Toen en Nu
Sinds 1990 is internet een zelfstandig naamwoord. Dit kwam door de groei van een super snel wereldwijd netwerk van computers (TCP/IP). Er is tot nu zeer veel veranderd. Waar we vroeger één woord intypten, zien we nu een verschuiving naar voice search seo. Daarbij spreken we een hele zin in. Vaak betreft dit dan vragende zinnen zoals: “Waar kan ik een lekkere pizza eten?”
De zoekmachines worden steeds slimmer en de komende jaren zal dit door kunstmatige intelligentie nog verder ontwikkeld worden. Google wil zich in ieder geval ontwikkelen tot semantische zoekmachine. Dit betekent dat zij van iedereen een persoonlijk assistent wil worden.
Voorlopig is dit nog niet zo maar de ontwikkelingen gaan snel.
Gevonden worden in Google is voor de meeste bedrijven zeer waardevol
Online gevonden worden kan namelijk veel nieuwe websitebezoekers opleveren. Je website optimaliseren om van je websitebezoekers klanten te maken is de volgende stap.
Voordat er begonnen kan worden met het optimaliseren van de website, zal je als website eigenaar moeten weten welke zoekwoorden er worden gebruikt om jouw producten of diensten op te zoeken in Google. Een goed zoekwoorden onderzoek is de basis voor zoekmachine optimalisatie.
Er zijn verschillende soorten zoekwoorden
- Zoekwoorden met koopintentie
De meest ideale zoekwoorden hebben een hoog maandelijks zoekvolume, weinig concurrentie en een koopintentie. Wanneer iemand bijvoorbeeld zoekt naar ‘keto dieet‘ heeft deze persoon de intentie om een keto dieet aan te schaffen.
Ook wanneer iemand een lokaal zoekwoord intypt, bijvoorbeeld ‘notaris Rotterdam‘ is deze persoon doorgaans van plan om van een dienst gebruik te maken. Lokale zoekopdrachten hebben dus ook een koopintentie.
- Informatieve zoekwoorden
Naast zoekwoorden met een koopintentie en lokale zoekwoorden, zijn er ook informatieve zoekopdrachten. Dit kan bijvoorbeeld iets zijn als ‘Wat is de beste methode om af te vallen‘ of ‘notaris erfrecht ‘.
Deze mensen willen informatie over een bepaald onderwerp hebben en zijn niet direct op zoek naar een dienst of product.
In de meeste gevallen worden informatieve zoekwoorden gebruikt tijdens het oriëntatieproces. dat is het proces dat iemand door loopt om tot een beslissing te komen. De beslissing om te kopen bij de voor die persoon beste aanbieder.
Wanneer een notaris een goed artikel schrijft over erfrecht en waar rekening mee gehouden moet worden, kunnen er best een aantal verkopen voor een verklaring erfrecht of het opstellen van testament uit voortkomen. De conversie naar aanvragen / verkopen is bij informatieve zoekwoorden echter vaak lager dan bij zoekwoorden met koopintentie (inclusief lokale zoekwoorden).
Long tail zoekwoorden en short tail keywords
Er is daarnaast ook nog het onderscheid tussen short tail zoekwoorden en long tail keywords. Ik zal dat hier uitleggen.
Short tail zoekwoorden
Dit zijn zoekwoorden die je eigenlijk overal tegen kan komen. Ze zijn breed inzetbaar. Denk bijvoorbeeld aan “herenfiets” of “rode herenfiets”. Deze zoekwoorden zijn zo breed dat ze gebruikt kunnen worden voor een webwinkel maar ook in een spannend verhaal.
Long tail zoekwoorden
Deze zoekwoorden zijn specifieker en uitgebreider. Er wordt minder vaak opgezocht. Ze kunnen ook niet overal gebruikt worden. De verschuiving naar voice search zorgt ervoor dat steeds vaker gebruik wordt gemaakt van long tail zoekwoorden. De zin: “Welke fietswinkel verkoopt een rode herenfiets?” kan gezien worden als een long tail zoekwoord. Op dit zoekwoord wordt misschien maar 10 keer per maand gezocht. Er zijn veel minder mensen die hier op zoeken maar dit maakt het daardoor waardevoller.
Welke zoekwoorden gebruiken voor seo?
Als je met zoekmachine optimalisatie bezig bent, wil je als ondernemer natuurlijk zo goed en zo snel mogelijk scoren. Vaak denken mensen dat ze op zoek moeten gaan naar de woorden die het meest worden ingetypt in de zoekmachines. Dat zijn namelijk zoekwoorden waar de meeste zoekvolume op zit. Ze denken dat ze daar dan het meest mee scoren. Dit is in de meeste gevallen helemaal niet waar. Een short tail zoekwoord zorgt in de meeste gevallen dat je zeer veel concurrentie hebt van andere websites.
Kijk maar eens naar onderstaande video over de fiets. De kans dat jouw website bovenaan komt te staan in Google zal heel klein zijn. Optimaliseer je bijvoorbeeld voor een longtail zoekwoord, dan heb je veel minder concurrentie. Dat niet alleen, de kans dat bezoekers op jouw website gelijk vinden wat ze zochten is veel groter. Dit kan leiden tot meer conversies.
Conclusie
Zorg dat je een goed zoekwoorden onderzoek uitvoert. De Google zoekwoordenplanner kan je daarbij helpen. Dat is een gratis zoekwoorden tool. Door dit te gebruiken zie je daadwerkelijk waar jouw potentiële klanten op zoeken en op welke zoekwoorden jij moet inzetten. Het is beter om je te concentreren op de long tail zoekwoorden, die gerichter zijn en goed samenhangen met jouw producten of diensten. Zo heb je minder te maken met concurrentie en stuur je de bezoeker gerichter naar je website.
Meer weten over zoekwoordonderzoek en wat dit voor jouw onderneming kan betekenen? Neem contact op via onderstaande button.