Zoekmachine optimalisatie Wat is zoekmachine optimalisatie

Wat is zoekmachine optimalisatie?

Zoekmachine optimalisatie heeft als doel een website hoog te laten scoren in de zoekresultaten van Google. Zoekmachines zoals Google zijn voor veel mensen dé methode om zich te oriënteren op internet. Ze zijn op zoek naar producten, diensten en antwoorden. Het is dan ook belangrijk dat je website goed vindbaar is in de zoekmachines. Zoekmachine optimalisatie is een onderdeel van zoekmachine marketing.

Zoekmachinemarketing behoort, samen met e-mailmarketing, display advertising en affiliatemarketing, tot de marketing vormen die al meer “gevestigd” zijn. Sinds het ontstaan van de zoekmachines op het internet zijn bedrijven bezig om zoveel mogelijk bezoekers naar hun website te krijgen.

Inmiddels zijn er zeer veel gespecialiseerde bedrijven die SEO en SEA diensten aanbieden. Jaarlijks blijft de industrie groeien. Als gekeken wordt naar de bestedingen aan zoekmachine optimalisatie, dan staat deze marketing vorm op nummer één van alle online marketing vormen.

Voor veel mensen zijn zoekmachines zoals Google dé methode om op zoek te gaan naar producten en diensten. Ze oriënteren zich op het internet. Doordat er zoveel concurrentie is kan men in de meeste gevallen betere keuzes maken.
Het is dan ook belangrijk dat de website van je onderneming goed vindbaar is in de zoekmachines.

Waar bestaat zoekmachinemarketing uit?

Zoekmachinemarketing bestaat uit twee onderdelen:

  • Search Engine Advertising (SEA): Betaalde zoekresultaten
  • Search Engine Optimization (SEO): Organische zoekresultaten

Hoe werkt een zoekmachine?

Het Algoritme van Google bepaald de plaats die jouw website in de zoekmachine krijgt. Het zoekalgoritme is een zeer complexe formule die bepaalt welke website het beste aansluit op de zoekvraag die wordt ingetypt (of gesproken). Om dit op een goede manier te doen gebruikt Google zoekmachine robots. Deze robots bepalen uiteindelijke welke website op welke positie belandt.

Bij zoekmachine optimalisatie draait het allemaal om de zoekopdracht van jouw potentiële klant. Hoe zoekt hij nu naar jouw dienst? Jouw dienst is de oplossing van zijn probleem.

200 factoren gebruikt Google voor de rankings.

Google gebruikt meer dan 200 factoren om de rangschikking van websites te bepalen. Deze rankingfactoren krijgen regelmatig een update. Voor SEA zijn deze factoren minder van belang. In Google adverteren draait het namelijk om het hoogste bod. Daardoor verdient Google geld. Degene die het hoogste bod uitbracht is de winnaar en heeft de beste positie.
Bij de organische resultaten draait het om de gratis zoekresultaten. Daar is geld niet van toepassing en komt het aan op de indexatie van je website.

Goede indexatie nodig bij SEO

Bij SEO (Search Engine Optimization) draait het om de indexatie door de zoekmachines. Je website en daarbij behorende pagina’s optimaliseren zorgt ervoor dat je gaat ranken in de zoekresultaten. Het doel is zo hoog mogelijk in de zoekresultaten te verschijnen met het zoekwoord waarmee is gezocht. Daardoor zullen mensen vaker klikken.
Hoe hoger je website scoort , hoe hoger deze in de zoekresultaten zichtbaar is. Tachtig procent (80%) van alle zoekopdrachten gaan naar de eerste drie (3) zoekresultaten van Google.

De 4 basis factoren van SEO

Natuurlijk werk je met zoekmachine optimalisatie voor je potentiële klant. Als deze op je website is dan moet hij weten dat hij op de juiste website is en dat de oplossing op zijn zoekvraag hier te vinden is.

Ondanks dat dit je einddoel is zal je er voor moeten zorgen dat Google als eerste blij van je website wordt. Er zijn 4 basis factoren die van belang zijn:

  • Content: de content van je website moet aansluiten bij de zoekopdracht/zoekintentie.
  • Autoriteit: Hoe populairder je website is, hoe hoger je organische posities in de zoekmachines zullen zijn.
  • Techniek: De zoekmachines moeten in staat zijn het technische gedeelte van je website te kunnen lezen, begrijpen en indexeren.
  • Engagement: De inhoud van je website moet ook relevant zijn ten opzichte van de zoektocht die gedaan wordt.

Conclusie

Zoekmachine optimalisatie is voor elke onderneming van belang. Het is het ideale vraaggestuurde kanaal dat dicht op de conversie zit. De gebruiker van een zoekmachine is immers op zoek naar producten of diensten en heeft dus al (min of meer) een koopintentie.

Zoekmachine optimalisatie is een proces dat onderdeel zou moeten zijn van elke onderneming. Het internet staat niet stil en groeit constant door. Als onderneming achterblijven is geen optie meer. Je zal mee moeten gaan. Google bepaalt grotendeels deze richting. Welke kant we op gaan kunnen we monitoren. Waar het eindigt is niet te voorspellen.