De vraag: “Hoe hoog sta ik in Google?” is niet zo snel te beantwoorden.
Waarom dit niet zo snel te beantwoorden is, leg ik uit in dit artikel.
Doordat Google een zoekmachine is die zich wil ontwikkelen tot het worden van semantische zoekmachine is het achterhalen van de posities in de zoekmachine erg lastig.
Een semantische zoekmachine wil zeggen dat ze van iedereen een persoonlijk assistent willen worden. Dit betekend dat ze jouw persoonlijk assistent willen worden maar ook die van mij.
Wat jij leuk vindt, hoef ik niet leuk te vinden. Misschien vinden we sommige dingen allebei leuk, toch zal jij er misschien meer naar zoeken dan ik dat misschien zou doen.
Google probeert met hun algoritmen voor iedereen de beste resultaten te leveren. De meest relevante websites voor jou persoonlijk komen op positie 1 te staan. Althans dat is het doel dat Google heeft. Dat dit niet altijd het geval is blijkt uit het feit dat je zeer waarschijnlijk ook wel eens op een ander zoekresultaat hebt geklikt dan direct op nummer 1.
Simpelweg een zoekterm in Google intypen en kijken waar jouw website staat is dan ook niet erg betrouwbaar.
Google test constant verschillende variaties
Omdat Google zo onafhankelijk mogelijk moet zijn maar zij ook hun gebruikerservaringen wil verbeteren, testen zij. Google test dan ook continue de positie van websites bij haar gebruikers. Gebruikers krijgen soms andere volgorde van resultaten te zien om zo te kijken hoe hierop gereageerd wordt. Zo kunnen ze testen hoe gebruikers klikken als de huidige positie #4 op plek #3 staat.
De volgende seo ranking factors spelen onder andere mee om beter gevonden te worden in Google
In totaal gebruikt Google meer dan 200 seo factoren in hun algoritme om de positie van websites in de zoekresultaten te bepalen.
Zo is het zeer belangrijk dat je website voorzien is van een veiligheidscertificaat.
Een veiligheidscertificaat is herkenbaar aan het slotje vooraan je domein URL.
Heeft jouw website nog geen veiligheidscertificaat dan is het verstandig dit te laten installeren door je websitebouwer. Privacy is namelijk een hot- item. Naast Google is ook de Autoriteit Persoonsgegevens er niet blij mee als jij in staat ben persoonsgegevens te verzamelen via een onbeveiligde website.
Je website moet mobile friendly zijn (mobiel vriendelijk).
We gaan de deur niet meer uit zonder smartphone. Steeds vaker begint de zoektocht naar producten of diensten via de smartphone. Ook de groei van aankopen via mobiele apparaten groeit gestaag.
Google weet dit en geeft mobiel vriendelijke websites voorrang op oude websites die niet mobiel vriendelijk zijn.
De zoekresultaten die je ziet in een mobiel apparaat zal dan ook in veel gevallen anders zijn dan de zoekresultaten die je ziet via een desktop.
Google kijkt naar je locatie
Zoals eerder gezegd; Google wil een semantische zoekmachine worden. Ze kijken daarom naar de locatie waar jij je bevind.
Een zoekopdracht als “Online Marketing Bureau” toont in Amsterdam andere resultaten dan in Rotterdam. Google weet namelijk dat bij dit soort opdrachten vaak wordt gezocht naar lokale bedrijven.
Tip: Als jij nog geen Google My Business account hebt dan is het slim dat je deze gaat aanmaken.
Welke websites heb je eerder bezocht?
De zoekresultaten van Google worden aangepast als Google ziet dat je een website al eerder hebt bezocht. Google ziet dat als een voor jou belangrijke website en zal er dan voor zorgen dat deze website hoger verschijnt in de zoekresultaten.
Conclusie: Hoger scoren in Google is mogelijk
Hoger scoren in Google is zoals gezegd van ongeveer 200 factoren afhankelijk. Dat zijn behoorlijk veel factoren. Ondanks dit aantal is het niet onmogelijk om hoger in de rankings van Google te komen met je website.
Wil jij meer weten over jouw website in relatie tot hoger scoren in Google?Neem contact met me op.
Wil jij met jouw onderneming beter lokaal gevonden worden? Lees onze werkwijzeh