Retargeting is een vorm van marketing waarbij potentiële klanten worden uitgenodigd terug te keren naar de website van de adverteerder. Ze hebben je website eerder bezocht maar geen actie ondernomen. Ze hebben je telefoonnummer niet gebeld en ook geen gegevens achtergelaten. Om ze alsnog te verleiden naar je website te gaan kan je er met retargeting voor zorgen dat de bezoeker op andere websites jouw banners of tekstlinks te zien krijgt.

Dit is hoe retargeting werkt

In de meeste gevallen zal retargeting op basis van RTB (Real Time Bidding) plaatsvinden. Je biedt dan met andere adverteerders op onverkochte advertentie ruimte. Deze biedingen verlopen via platformen. De Demand Side Platformen( DSP) en Sell Side Platformen (SSP). Vraag en aanbod platformen.

Er zijn miljoenen websites die onverkochte advertentieruimte aanbieden. je Kunt dan ook zeer gericht adverteren en je doelgroep zeer nauw keurig bereiken. Elk platform heeft zo zijn eigen voor-en nadelen. Het meest bekende platform is het Google Display Network. Het wereldwijde bereik is daarmee ongeveer 35%. Google Display Netwerk is niet het enige netwerk die retargeting aanbiedt. Door gebruik te maken van andere platformen is een wereldwijd bereik van 98% mogelijk.

De volgende 4 stappen leggen uit hoe het werkt

Stap 1. Een website (publisher), zelf of via een SSP, komt met hun advertentieruimte op de marktplaats die ze binnen het RTB-model willen verkopen. Het minimale bedrag waarvoor ze hun advertentieruimte willen aanbieden op de veiling is vooraf bepaald.

Stap 2. Adverteerders bieden, via een DSP, het bedrag dat zij willen betalen voor de advertentieruimte.

Stap 3. Een websitebezoeker bezoekt een website die meedoet aan het veilingmodel.

Stap 4. Automatisch selecteert het systeem de advertentie van de adverteerder die op dat moment het meeste biedt. Die advertentie wordt direct getoond. Verschillende adverteerders op één doelgroep.

Wat kost retargeting?

Retargeting kan je zo duur maken als jezelf wilt. In de meeste gevallen wordt de prijs bepaalt aan de hand van de gerichtheid van de advertentie. Hoe gerichter deze is , hoe hoger de kosten zullen zijn. Retargeting is al mogelijk voor 0,20 cent CPM tot aan € 30,- CPM
(CPM= Cost Per Mille De kosten per 1000 vertoningen).

Op sommige platformen is het ook mogelijk te betalen via het CPC model.
CPC staat voor Costs Per Click. Je betaald dan een bedrag per klik, ongeacht het aantal vertoningen.

Is retargeting effectief?

Retargeting kan zeer effectief zijn als je weet wat je doet. Je kunt er zeer veel kliks naar je website mee genereren. Een goede strategie bedenken is heel belangrijk. Voor je het weet is je advertentiebudget op en heb je tegenvallende resultaten.
Belangrijk is veel testen en ervoor zorgen dat je gaat optimaliseren en uiteindelijk gaat opschalen met de best lopende advertentie.

Als je het goed doet dan zijn er mooie resultaten mee te behalen. Kijk maar eens naar Zalando.com, Bol.com en Coolblue.

Waarom retargeting inzetten?

Een advertentie zetten in de plaatselijke krant of een landelijk krant is zeer kostbaar. Ik heb het zelf even gedaan in de afbeelding hieronder. Dit zijn tarieven die voor de offline versie van het AD Groene Hart worden gebruikt

wat kost adverteren in het ad

Totale kosten voor het adverteren in de offline versie bedraagt dus voor een kleine 1/8 advertentie € 733,30
Adverteren via retargeting is vele malen goedkoper. Stel je betaald € 3,- CPM. Dan betaald je voor dezelfde 109.000 vertoningen een bedrag van € 327,-

Retargeting voordelen

Online adverteren , waaronder retargeting is veel goedkoper zoals je hebt gezien. Daarnaast heeft het nog meer voordelen:

  • Zeer gericht adverteren.
  • Het is meetbaar wat de effecten van je advertenties zijn
  • Zeer eenvoudig op te schalen en te optimaliseren
  • Eenvoudige toepasbaar in je marketing campagne.
  • Zeer snel in te zetten

Retargeting voorbeelden

Er zijn zeer veel voorbeelden te vinden van bedrijven die remarketing inzetten.

Hieronder een voorbeeld van Travelbags. Ik heb samen met mijn dochter de website van Travelbags bezocht omdat zij op zoek is naar een nieuwe rugzak voor school. Ze heeft meerdere exemplaren bekeken maar niet gekocht. Ik heb daarna mijn LinkedIn profiel bezocht en ook de website van het AD.

De retargeting advertenties van Travelbags zijn zogenoemde dynamische advertenties. Dit houdt in dat de afbeelding steeds weer veranderd. Het maakt dus niet uit welke website ik bezoek. Als Travelbags mee biedt op de advertentieruimte van de websites die ik bezoek en de veiling wint zal hun advertentie aan mij worden getoond.

Het winnen van een bod op zo’n veiling gebeurd in milliseconden. Dit moet ook wel want het gaat zover dat mijn vriendin deze advertentie niet zal zien op haar computer. Zij heeft Travelbags namelijk niet bezocht. Zij krijgt zeer waarschijnlijk retargeting advertenties van Zalando of Wehkamp te zien.

Conclusie: Retargeting is effectief. Je moet alleen niet te snel willen.

Waarom deze conclusie? Je kan zeer gericht en effectief mensen bereiken die op jouw website zijn geweest. Ondanks dat het werken met retargetingtools geen hogere wiskunde is, zal je wel rekening moeten houden met de return on investment. Wat je er in stopt wil je er sowieso ook weer uit. En natuurlijk het liefst een veelvoud van je investering.

Goed monitoren en bijsturen is belangrijk om je budget zo goed mogelijk te besteden.

Ik kan nog zeer veel typen en vertellen over retargeting maar het belangrijkste:

Is jouw vraag: “Wat is retargeting?” met bovenstaande uitleg nu beantwoord?