Met marketing automatisering bouwt u geheel automatisch een relatie op met (potentiële) klanten. U haalt ze binnen en zorgt dat ze binnen blijven.
Marketing automatisering (marketing automation) is gebaseerd op e-mail marketing. het verschil zit hem in het feit dat e-mail marketing gezien kan worden als een rechtlijnig proces. Denk hierbij aan het versturen van een nieuwsbrief. Op gezette tijden wordt de nieuwsbrief opgesteld en verzonden.
Marketing automation is gericht op het begeleiden van websitebezoekers die een klantreis aan het volgen zijn.
Stelt u zich voor:
Websitebezoeker A komt op uw website omdat hij op zoek is product/dienst A.
Hij neemt niet direct contact met u op omdat hij uw onderneming aan het vergelijken is met uw concurrent.
Websitebezoeker B komt op uw website omdat hij op zoek is product/dienst B.
Ook hij neemt niet direct contact met u op omdat hij uw onderneming aan het vergelijken is met uw concurrent.
Beide bezoekers kunnen begeleid worden naar de aankoop. Beiden volgen een andere route. Beiden hebben dus andere informatie nodig.
Zelfs als beide personen voor product/dienst C uw website bezocht hebben zal de één sneller tot koop over gaan dan de ander.
Met marketing automatisering is het mogelijk websitebezoekers een score te geven. Voorbeeld: Bij 10 punten is de websitebezoeker nog een koude lead. Bij 90 punten is de kans zeer groot dat de lead warm is om te kopen. Een telefoontje van de salesafdeling kan dan zeer waardevol zijn.
Naast het begeleiden op de klantreis van potentiële klanten biedt marketing automation nog meer voordelen. Veel voorkomende taken binnen uw onderneming kunnen uit handen genomen worden.
Als u meer wilt weten over de mogelijkheden van marketing automatisering en hoe dit zou kunnen werken voor uw bedrijf, start dan direct met een gratis overleg.