Zorg voor de juiste begeleiding van zoektocht naar aankoop. De klantreis in kaart brengen geeft zicht op de stappen die uw (potentiële) klant neemt om uw product/dienst te kopen.
Het internet heeft ervoor gezorgd dat ons koopgedrag is veranderd. De online concurrentie is gigantisch groot. Mensen bevinden zich in alle uithoeken van het internet. Ook uw (potentiële) klant. Ze zoeken naar producten, diensten en antwoorden op de momenten die zij willen. Hebben ze gevonden wat ze willen dan kopen ze op de momenten die zij willen en bij wie ze willen. De wereld ligt open voor de afnemers en aanbieders.
Door de oneindige hoeveelheid kanalen en mogelijkheden die het internet biedt is het voor ondernemers lastig op het juiste moment op de juiste plaats te zijn. Je moet maar afwachten wanneer iemand jouw website bezoekt of je fysieke locatie bezoekt.
Als ondernemer kan je ervoor zorgen dit inzichtelijk te maken. Je kunt ervoor zorgen dat het overzichtelijk is. Dat je weet wat het pad is dat jouw (potentiële) klant bewandeld om jouw product te kopen.
Belangrijk daarvoor is je te verplaatsen in die (potentiële) klant. Wie is hij, waar is hij, waar komt hij vandaan, waar gaat hij naar toe , wat doet hij allemaal en welke informatie heeft hij nodig voordat hij zal kopen.
Deze stappen noem je een klantreis. Ook wel Customer Journey of klantreis marketing genoemd. Afhankelijk van branche, niche, product en kosten kan deze klantreis erg lang zijn. Het kan soms wel tot 180 dagen duren voordat men tot koop overgaat. Gemiddeld duurt het tussen 8 en 13 contactmomenten voordat iemand die jouw bedrijf niet kent, het vertrouwen heeft om bij jou te kopen. Je zal een relatie moeten opbouwen.
Voordelen van een klantreis in kaart brengen
- Elke stap op papier in plaats van uw hoofd
- Helicopterview op uw onderneming
- Inzicht op hetgeen er gebeuren moet
- Zeer eenvoudig uw strategieën in beeld
Brengt u de klantreis van uw (potentiële) klant in beeld dan krijgt u grip op uw online marketing activiteiten.
Als u meer wilt weten over de klantreis in relatie tot uw bedrijf, leg dan vandaag nog contact.