Email marketing is een marketing middel waarbij je email inzet om klanten aan je bedrijf te binden en aan je bedrijf verbonden te houden. Het uiteindelijk doel van email marketing is het verkopen van producten of diensten.
Met email marketing is het mogelijk om dit proces van verbinden en verbonden houden te automatiseren.
De meest eenvoudige manier is het versturen van een nieuwsbrief. Om de week of om de maand krijg je een nieuwsbief van een bedrijf waaraan jij je emailadres hebt gegeven.
Wikipedia zegt het volgende: E-mailmarketing is een vorm van direct marketing die e-mail gebruikt om commerciële of fondsenwervende boodschappen naar een doelgroep te sturen.
Veel bedrijven vinden het lastig om met enige regelmaat een nieuwsbrief te versturen. Je ontvangt dan ook meestal maar een paar nieuwsbrieven. De meeste nieuwsbrieven sterven een langzame dood of komen op een zeer onverwacht moment weer te voorschijn.
Meestal op een moment dat je er totaal niet op zit te wachten.
De simpele vorm van email marketing is tegenwoordig een stuk verbetert. Het is voor elk bedrijf mogelijk veel data te verzamelen en een mooie e-mail marketing campagne op te zetten.
Helaas kost dat wel de nodige energie maar als het eenmaal staat dan heb je er geen omkijken meer naar.
Er zijn email marketing tools, die ook marketing automation functies bezitten. Op die manier is het nog eenvoudiger om het juiste bericht op het juiste moment naar de juiste persoon te sturen.
Hoe werkt email marketing eigenlijk?
Email marketing kan op meerdere manieren in gezet worden.
Meest bekende manier is dat mensen zich inschrijven op een nieuwsbrief van een bedrijf. Mensen schrijven zich in omdat ze het bedrijf of een product/dienst van het bedrijf interessant vinden. Dat bedrijf stuurt met enige regelmaat een email naar jouw email adres. Deze email bevat vaak reclame en noemt men een nieuwsbrief.
Het inschrijven gebeurd met behulp van een zogenaamd inschrijf formulier.
Eigenlijk is dat de vervanging van een contact formulier. Op dat formulier vul je gegevens in en na het klikken op de verzend knop gaan je gegevens naar de ontvanger.
In het geval van een contactformulier gaan je gegevens rechtstreeks naar het bedrijf waarbij je je inschrijft.
In de gevallen van een nieuwsbrief gaan de gegevens in de meeste gevallen naar een zogenoemd email service provider. Dit is ook een bedrijf. De dienst die zij leveren is het gebruik laten maken van een tool voor het leveren van email services.
Hoe ziet een contactformulier of inschrijfformulier eruit?
Hieronder staan een paar voorbeelden
Via een opt-in formulier zoals je die ziet op linkerafbeelding en de middelste afbeelding is het mogelijk email marketing in te zetten die geheel automatisch verloopt.
Beide Opt-in formulieren zijn van mij en achter elk Opt-in formulier hangen ongeveer 20 tot 30 mailtjes. Deze worden op vooraf ingestelde tijden verzonden.
Het contactformulier aan de rechterzijde is van een ander bedrijf. Je kan je gegevens hier wel invullen maar alles wordt handmatig afgehandeld.
Een email marketing campagne kan natuurlijk ook handmatig worden uitgevoerd maar dat is niet efficiënt. Elk mailtje moet afzonderlijk verzonden worden naar elk afzonderlijk e-mailadres.
Als je gebruik maakt van een email service provider dan is dat veel efficiënter. Je zet de email marketing campagne één keer op en de tool regelt de rest automatisch. Het is ook mogelijk om één email op te zetten waarna de tool er voor zorgt dat de mail naar al je contacten gaat binnen enkele seconden. Zelfs al heb je 10.000 contacten.
Zie jij jezelf al handmatig 10.000 mails versturen?
Is email marketing effectief?
Email marketing is dus erg effectief als het op de juiste manier wordt ingezet. Niet alleen qua verzenden van e-mails.
Ik zie namelijk regelmatig een mail verschijnen van iemand die alsnog interesse heeft in contact. Zelfs na maanden geen email marketing in te hebben gezet nemen ze alsnog contact op.
Dat is zomaar een voordeel
Een aantal andere Email marketing voordelen zijn:
- Het is goedkope marketing
- De email lijst is van jou….het zijn jouw potentiële klanten!
- Je belandt direct in de emailbox van jouw potentiele klant
- Email is overal aanwezig. Ze worden steeds vaker op de mobiel gelezen. Is men klaar met werken, stapt men in de trein en checkt men de mail.
- Eenmaal opzetten en verder geen omkijken naar (natuurlijk zal je wel tijd moeten maken om te controlen of alle lnkjes nog werken)
- Zeer eenvoudig te meten of mails worden geopend
- Zeer eenvoudig te meten of bepaalde linkjes worden geklikt
- Email campagnes kunnen gemakkelijk aangevuld worden of stil gezet worden.
- Eenvoudig inspringen op evenementen
- Het is persoonlijk (te maken)
- je kan een relatie met iemand opbouwen doordat het persoonlijk en privé is.