Ontdek hier hoe u leads sneller en efficiënter kunt krijgen en behouden.
Marketing automatisering kan u helpen en ondersteunen.
Lees hieronder verder
In alle sectoren is automatisering een sleutel tot succes geworden: bijna 80 procent van de best presterende bedrijven in Amerika, maakt al meer dan twee jaar gebruik van marketing automatisering, aldus het Amerikaanse onderzoeksbureau Gleanster. Ook in Nederland maken steeds meer bedrijven gebruik van marketing automation.
Niet alleen grote bedrijven kunnen gebruik maken van marketing automatisering. Kleine bedrijven kunnen ook automatisering inbouwen.
Denk hierbij aan:
- begeleiden van leads tot de aankoop,op of mind blijven bij klanten
- Top of mind blijven bij klanten
- controleren van routinetaken vanuit de dagelijkse werkzaamheden
Wanneer herhalende processen worden geautomatiseerd, kunnen eigenaren van kleine bedrijven zich richten op het laten groeien van hun bedrijf.
In dit artikel heb ik 5 dingen beschreven die elke MKB ondernemer zou moeten en kunnen automatiseren. Het automatiseren van processen is eenvoudiger dan u zou denken.
Of u nu nieuwe potentiële klanten ontmoet of reageert op klanten die al gebeld of gemaild hebben, dankzij geautomatiseerde processen kunt u sneller en efficiënter leads winnen en behouden. Maar niet alleen leads. Ook uw huidige klanten kunnen met marketing automation benaderd worden.
Tip 1. Reageer onmiddellijk op een e-mail contact verzoek.
E-mails komen vanuit alle hoeken. Van bestaande klanten en nieuwe aanvragen. Ook uw website biedt waarschijnlijk wel de mogelijkheid dat mensen contact met u op kunnen nemen. Vaak is dat in de vorm van een email adres of een contactformulier.
Zeer waarschijnlijk staat uw e-mailbox behoorlijk vol. Iedereen wil zo snel mogelijk een antwoord. Uw dag wordt er door geregeerd. In veel gevallen is dagen later reageren is geen optie.
Met automatiseringssoftware kunt u elke keer meteen reageren, zonder er zelfs maar aan te hoeven denken. In plaats van het opnemen van verzoeken via een e-mailadres, voegt u een zogenoemd contactformulier toe aan uw website. Automatiseringsplatformen zoals ActiveCampaign, Drip en Infusionsoft kunnen u de HTML-code geven die nodig is voor uw site.
Wanneer een websitebezoeker het formulier invult door naam, e-mailadres en opmerkingen in te voeren, stuurt de automatiseringssoftware meteen een e-mail antwoord. Het antwoord is een vooraf geschreven sjabloon, maar het lijkt alsof het net is geactiveerd.
“Hallo, [Voornaam]! Bedankt dat u contact met ons hebt opgenomen. Wij willen u laten weten dat we uw contact aanvraag hebben ontvangen. Iemand zal binnenkort contact opnemen. “
Uw potentiële klant zal blij zijn dat zijn informatie is aangekomen en niet zal verdwijnen tussen al het e-mailverkeer.
Tip 2. Wijs inkomende leads toe aan een verkoop vertegenwoordiger.
Sommige mensen zullen altijd het contactformulier overslaan en liever de telefoon oppakken om te bellen. Een telefoongesprek is een geweldige manier om een relatie met een potentiële klant op te bouwen. Zonder een goede opvolging zal die kans kleiner worden. Uit onderzoek blijkt dat telefonische opvolging vaak slecht te worden uitgevoerd.
Voer de contactgegevens van de klant in, samen met relevante opmerkingen, en wijs een verkoopmedewerker toe aan de opvolging. Het formulier waarschuwt de verkoper om contact op te nemen met de nieuwe lead. Ondertussen stuurt de software een geautomatiseerde introductie-e-mail van die verkoper naar de potentiële klant.
Uw potentiële klant zal onder de indruk zijn van uw klantenservice voordat de verkoper zelfs maar begint te werken.
Tip 3. Nieuwe netwerk contacten op volgen
Tijdens netwerkevenementen of congressen kunnen uw gesprekken leidden tot een grote stapel visitekaartjes. Maar alleen het verzamelen van visitekaartjes is natuurlijk niet het doel.
Breng contactgegevens van het visitekaartje over naar uw CRM-tool en markeer elke persoon als een contact voor een conferentie of evenement. Verstuur direct een geautomatiseerde email.
Het schrijven van zelfs een korte e-mail met de woorden: “leuk je gesproken te hebben”, voor elk nieuw contact, kan uw tijd laten slinken. Stroomlijn het proces door een e-mailsjabloon te schrijven die persoonlijk aanvoelt, maar van toepassing kan zijn op elk nieuw contact van een evenement. Bijvoorbeeld:
“Nogmaals hallo, [Voornaam]! Het was geweldig om deze week met je te praten tijdens de conferentie. Als mijn diensten je kunnen helpen, wil ik graag verder praten.”
Tip 4. Win van het heen en weer bellen
Het is gemakkelijk om veel tijd kwijt te zijn aan de telefoongesprekken die je voert als je een klein bedrijf hebt.
Stelt u zich eens voor: u laat een voicemail bericht achter bij een potentiële klant en hij beantwoordt uw oproep terwijl u in overleg zit. U kijkt op uw telefoon en onthoudt dat u terug moet bellen. Misschien maakt u een kleine notitie zodat u niet vergeet terug te bellen. Het overleg is afgelopen. U belt weer terug maar helaas, opnieuw de voicemail.
Zo kan je elkaar steeds behoorlijk mislopen. Op deze manier bestaat de kans dat je de potentiële klant kwijt raakt.
Zorg ervoor dat dit niet gebeurd door een geautomatiseerd proces op te zetten. Met behulp van automatiseringssoftware kunt u in het systeem noteren dat u een bericht hebt achtergelaten voor een contact.
Tip 5. Leg leads vast door gratis content aan te bieden
Elk bedrijf vind zijn eigen producten of services briljant. Dit wil nog niet zeggen dat potentiële klanten direct een e-mail van u willen ontvangen. Gemiddeld ontvangen mensen meer dan 30 e-mails per dag. Zowel privé als zakelijk. Dus als het gaat om het verzamelen van e-mailadressen, moet je misschien eerst iets weggeven om uiteindelijk te ontvangen.
Door gratis waardevolle informatie/content aan te bieden aan mensen die geïnteresseerd zijn in uw dienst/product, kunt u websitebezoekers aan u binden. Waar moet u aan denken als u iets weggeeft? Denk aan:
een e-book, white-paper, PDF, video of een kortingsbon.
Bespaar uzelf handmatigwerk door het proces te automatiseren. Voeg een inschrijfformulier toe aan uw site. Laat gegevens invullen. De automatiseringssoftware verstuurd waardevolle informatie/content.
Geef waarde in ruil voor naam en e-mailadres.
Conclusie
Zoals u heeft kunnen lezen kan marketing automatisering voor elke onderneming zeer interessant zijn. Het kan veel werk uit handen nemen en voor efficiënter werken zorgen.
Meer weten wat marketing automatisering voor uw onderneming kan betekenen?