Deze vijf email marketing tips kun je direct toepassen

We worden overspoeld door informatie en vragen. Niet alleen privé maar zeker ook op het werk. Onze email boxen zitten bomvol. Soms worden we er gestoord van.

Uit het Nationaal E-mail Onderzoek 201 blijkt dat we gemiddeld 30 reclame e-mails en 40 andere mails ontvangen in onze inbox. Die 40 andere e-mails bestaan uit 13 persoonlijke e-mails, 10 sociale e-mails, 4 officiële e-mails en 13 overige mails.

email marketing tips die je niet wilt missen

Zeer waarschijnlijk stuur jij ook met enige regelmaat een email. Hoe kan je er voor zorgen dat mensen jouw e-mails wel openen en niet weg klikken?

Het allerbelangrijkste is dat jouw e-mails niet worden gezien als reclame en dat je ook niet gaat spammen.

In dit artikel vijf email marketing tips die ervoor zorgen dat jouw e-mails wel worden geopend.

  1. Maak je onderwerp persoonlijk
  2. Stel een vraag in het onderwerp
  3. Gebruik emoticons in je onderwerp
  4. Choqueer in je email onderwerp
  5. Gebruik niet te veel beeldmateriaal

Wat bedoel ik nu met deze vijf email marketing tips. Ik werk ze hieronder één voor één uit.

Tip 1: Maak je onderwerp persoonlijk

Als ik vanuit een e-mailcampagne wil dat mensen mijn e-mail openen dan maak ik redelijk vaak gebruik van een naam in het onderwerp. Mensen worden direct nieuwsgierig als ze hun naam zien staan. De e-mails die ik gebruik voor de asbestbranche worden allemaal geopend als ik een naam gebruik.

Voorbeeld: “Geachte heer Achternaam, uw asbest informatie”

Tip 2: Stel een vraag in het onderwerp

Onze e-mailbox zit vaak overvol. De meeste ontvangers scannen de onderwerpen. Saaie onderwerpen worden direct overgeslagen. Je zult er dus voor moeten zorgen dat jouw onderwerp ervoor zorgt dat de scan blijft steken bij jouw e-mail. Door een vraag te stellen zorg je ervoor dat de hersenen geprikkeld worden. De aandacht gaat naar de vraag.

Voorbeeld: “Wil jij die korting nog?”

Tip 3: Gebruik emoticons in je onderwerp

Waarschijnlijk ken je deze al van Zalando of van de e-mails die je ontvangt tijdens de kerstperiode. De emoticons in de vorm van kerstbomen, sterren, champagne flessen en smileys vallen op tussen alle saaie e-mails.
Zorg er wel voor dat je het niet te vaak doet. Het kan als reclame overkomen.

Tip 4: Choqueer in je email onderwerp

email marketing tips

Een echte aandachtstrekker is het choqueren van de ontvanger. Je wilt niet weten wat ik allemaal in de afgelopen jaren voorbij heb zien komen. Onderwerpen die ik zelf nooit zou gebruiken. Ik wist in ieder geval van wie ze afkomstig waren en goede online marketeers testen hun e-mail onderwerpen. Het lukte me nooit om ze te negeren. Ik opende ze altijd. De heftige toon uit het onderwerp was daarna eigenlijk direct verdwenen en startte vaak met: “Sorry voor mijn grove woorden maar ik moest even je aandacht trekken. Ik heb namelijk iets waardevols voor je”.

Omdat ze écht zeer effectief zijn, wil ik je een mild voorbeeld geven: “Wat doe jij nou toch weer?!”

Tip 5: Gebruik niet te veel beeldmateriaal

Krijg jij van familie, vrienden of collega’s een email met daarin een foto van een product of met het logo bovenaan de email? Ik verwacht van niet. Doe dit ook niet voor jou onderneming. Natuurlijk mag je best een foto of video toevoegen maar doe dit niet te veel en ook niet te vaak. Zorg in de meeste gevallen gewoon voor blanco achtergronden. Stuur mails zoals je die ook naar je vrienden zou sturen.

email marketing tips . email geeft meeste vertrouwen als het gaat om privacy