Door uw schildersbedrijf op de juiste manier in de markt te zetten, kunt u uw omzet verhogen, uw merk opbouwen en betekenisvolle klantrelaties creëren.
De meeste huisschilders hebben niet direct nieuwe klanten nodig. Maar wat ga je doen als je minder opdrachten binnen krijgt?
Opdrachtgevers vergelijken steeds vaker meerdere schilders met elkaar en kiezen uiteindelijk de voor hen meest geschikte partij, op het voor hen meest geschikte moment.
Offerten worden steeds vaker online aangevraagd en ondanks dat doorverwijzingen nog steeds waardevol zijn verschuift het consumentengedrag richting het internet.
Als het écht minder gaat en je jezelf gaat afvragen of je schilders moet ontslaan of hoe jij je gezin moet onderhouden, wat doe jij dan? Hoe ga je nieuwe opdrachten verzamelen? Heb je dan voldoende naamsbekendheid en onderscheidend vermogen om aan het werk te blijven?
Steeds vaker bevinden consumenten zich online. Niet alleen particulieren. Ook zakelijke consumenten zoals Woningbouwverenigingen, Winkeliers, Overheid en Vereniging van Eigenaren starten hun opdracht via een zoektocht op internet.
Dus als u op dit moment problemen heeft om mensen te laten weten dat een een geweldig schildersbedrijf heeft, of als u problemen in de toekomst wilt voorkomen, dan bent u bij mij aan het juiste adres!
Ik ben hier om u te helpen de wereld te laten weten hoe goed uw schilderwerk is.
In dit artikel heb ik enkele bruikbare strategieën opgeschreven die u kunt inzetten om uw schildersbedrijf binnen een zeer korte periode de marketing boost te geven die het nodig heeft. “Oude” bewezen strategieën én een strategie die NIEUW is maar zichzelf ook al heeft bewezen.
Lees snel verder voor meer waardevolle informatie!
Lokale zoekmachine optimalisatie
De zoektocht naar producten en diensten begint in 98% van alle gevallen via het internet. Via Google. Door de komst van mobiele apparaten, zoals tablets en smartphones, ziet Google een verschuiving naar lokale zoekopdrachten.
De vraag naar lokale producten en diensten wordt steeds groter.
Dat is de reden dat Google Mijn Bedrijf in het leven is geroepen.
Google biedt bedrijven de mogelijkheid zichzelf op de kaart te zetten. De wereldwijde kaart. Google Maps.
Google heeft aangegeven dat het voor bedrijven nu toch wel duidelijk moet zijn dat klanten zich op internet bevinden.
Neem je het internet niet serieus dan neem je je bedrijf niet serieus.
Ben je als bedrijf niet zichtbaar op internet dan wordt je bedrijf beschouwd als niet bestaand bedrijf. Niet door Google en mogelijk ook niet door potentiële klanten.
Investeer in Google Mijn Bedrijf. Zorg ervoor dat je jouw schildersbedrijf claimt. Zet je bedrijf op de kaart! Het is gratis!
In de afbeelding hierna zie je wat de reden is om een Google Mijn Bedrijf vermelding te claimen. In het voorbeeld heb ik gebruik gemaakt van het Engelstalige zoekwoord: “House Painter London”
Zoals je in de afbeelding kunt zien staan de Google Mijn Bedrijf vermeldingen direct onder de advertentie van Google Ads.
Helemaal onderaan staan de organische resultaten. De resultaten waar je gratis een vermelding kunt krijgen.
Wat wil dit nu allemaal zeggen?
Google wil net als elk ander bedrijf…geld verdienen. De betaalde advertentie staat dan ook bovenaan. Google zal daarnaast ook onafhankelijk moeten zijn en zal zich mee ontwikkelen. De reden dat organische SEO nu onder Lokale SEO staat.
Mensen zoeken lokaal. Dus lokale resultaten krijgen voorrang.
Als huisschilder in deze zogenoemde local mappack vermeldt staan levert het meeste verkeer naar je website of telefoontjes naar je bedrijf!
Handel je dit websiteverkeer goed af en/of beantwoord jij je telefoon op tijd en netjes?
Dan zal jij er met de klant vandoor gaan!
Natuurlijk is het zaak om regelmatig Google Mijn Bedrijf te voorzien van recente nieuwe inhoud. Elke week nieuwe inhoudt plaatsen zorgt ervoor dat je na één jaar gigantisch veel meer inhoud (content) hebt dan de meeste concurrenten.
Content zoals:
– nieuwe foto’s
– klantreviews
– aanbiedingen
– eigen waardevolle informatie
2. Retargeting
In veel gevallen zal een websitebezoeker die uw bedrijf niet kent, niet direct zeggen…”Ik huur u in om mijn huis te schilderen”. De meeste websitebezoekers vertrekken weer zonder actie te ondernemen. Ze gaan prijzen en bedrijven met elkaar vergelijken.
Misschien ook logisch je trouwt ook niet direct als je iemand voor het eerst ziet.
Je moet als bedrijf maar afwachten of ze ooit weer bij je terugkomen. Een goede manier om ervoor te zorgen dat ze uw schilders bedrijf niet vergeten is retargeting. Uw beeld advertentie wordt getoond op websites aan uw eerdere websitebezoeker. Erg waardevol want ze hebben uw website niet voor niets bezocht. Er is interesse in u, uw dienst of uw bedrijf.
Een beeldadvertentie die verleidt tot terugkeer naar uw website kan mooie opdrachten opleveren. Val op ten opzichte van de concurrentie!
3. Sociale Media marketing
Sociale media heeft zich de laatste jaren sterk ontwikkeld. Waar we een aantal jaar geleden sociale media inzetten om bereik en impressies te creëren heeft de techniek ervoor gezorgd dat het nu gericht is om conversies impact en sales te genereren. De tijd dat we sociale media gewoon media gaan noemen komt steeds dichterbij.
Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, YouTube en WhatsApp zijn allemaal afzonderlijke platformen die totaal niet op elkaar lijken en allemaal sociaal zijn. Het zijn eigenlijk gewoon media kanalen geworden
Ondanks alle privacy geruchten en perikelen rond Facebook en ook Google, wordt het gebruik van de sociale media kanalen niet minder. Het gebruik blijft nog steeds groeien!
Als schildersbedrijf zal je aanwezig moeten zijn op de kanalen waar jouw potentiële klant zich bevindt.
Hierna omschrijf ik een aantal oude manieren die hebben gewerkt voor meerdere schildersbedrijven, zelfs voor schildersbedrijven die € 4 tot 5 miljoen aan jaarlijkse inkomsten genereren!
4. Deur-tot-Deur Marketing
Als u net een schildersbedrijf bent gestart, kan dit DE beste manier zijn om te beginnen. Veel mensen vinden dit verschrikkelijk om dit te doen.
Het betekent meer leads voor u. Fundamenteel gebaseerd op de gemiddelden van veel ervaren schilders, krijgt u elk uur dat u van deur-tot-deur gaat, 1 tot 2 opdrachten.
Kies buurten die een nieuwe verflaag nodig hebben. Via sites als Bagviewer is te zien in welk jaar een pand is gebouwd. Zo kan je als schilder eenvoudig achterhalen welke materialen er gebruikt zijn. Gebruik je deze informatie naast gegevens uit AtlasLeef omgeving en andere bronnen dan heb jij een informatie voorsprong op je concurrenten.
Als u van deur tot deur gaat kunt u dit eenvoudige script gebruiken of aanpassen: “Hallo, ik ben Richard en we beginnen hier aan een schilder opdracht. We bieden buren altijd de kans om te besparen op een opknapbeurt voor hun eigen huis … Heeft u interesse in een gratis offerte voor de kosten hiervan – vrijblijvend? U zit nergens aan vast. ‘
Natuurlijk zullen de meeste mensen nee zeggen, maar een paar mensen per uur zullen ja zeggen! Sommige mensen zullen van u verwachten dat u een kosten beraming op dat moment doet, maar doe dit niet tenzij ze erop staan. U maakt veel meer kans op de opdracht als meerdere buurtbewoners interesse hebben en u hen bij elkaar kunt brengen en ze een mooi aanbod kan doen.
5. Verwijzingen
Verwijzingen zijn de beste leads, dat weet u waarschijnlijk al.
Als u uitstekende service en kwaliteit levert, krijgt u veel verwijzingen. Sommige schilders proberen daar zelfs van te leven!
Maar veel aannemers zijn onbetrouwbaar, communiceren niet goed of doen slordig werk. Het is de nummer 1 klacht van klanten die we hebben gevonden. Als een vorige klant u aanbeveelt, is er een kans van 90% dat u de opdracht wint door gewoon te verschijnen of contact op te nemen.
Dus als er één goed trucje is…. blijf om
doorverwijzingen vragen.
Vraag vroeg…en vaak.
Het loont de moeite om te zeggen:
“Ik houd mijn prijzen redelijk door niet te hoeven adverteren. Ik krijg het grootste deel van mijn opdrachten door middel van verwijzingen….. kent u een vriend of buurman die mogelijk interesse heeft en mij voor te laten schilderen? “.
Het zal u verbazen hoeveel goede leads u krijgt als u het alleen maar vraagt. Wees er niet te bescheiden en te verlegen voor!
6. Lead Leveranciers
Lead leveranciers zijn bedrijven die specifiek leads genereren voor uw vak: schilderen. Het werkt zo. Een potentiële klant dient online een offerte aanvraag in en u ontvangt hun informatie met de projectdetails. Bijvoorbeeld: “Karen Visser moet de buitenkant van haar huis schilderen, haar nummer is 06 – xxx.xxx.”
Er zijn veel verschillende lead leveranciers voor schildersbedrijven:
- Homedeal/SchildersNet
- Solvari
- Skydreams
- Werkspot
Bij leadaanbieders betaalt u meestal per lead, of stelt u een maandelijks budget in en krijgt u een bepaald aantal leads.
Als de leadkwaliteit goed is, kunt u meestal ongeveer 70-80% hiervan in offertes omzetten. Normaal gesproken sluit u waarschijnlijk een van de drie offertes in een opdracht.
U wilt vooral het rendement op de investering (ROI) van elke lead-provider afzonderlijk volgen om te zien welke het beste werken. Niet alles zal winstgevend voor u zijn, maar sommige kunnen zeer winstgevend zijn … en u weet het pas…. als u het test.
7. Gazon borden
Gazon borden zijn niet gratis, maar ze kunnen een van de beste investeringen zijn die u kunt doen voor uw schildersbedrijf.
Terwijl u een huis schildert, vraagt u uw klant of u een grasbord met uw bedrijfsinformatie in de voortuin mag plaatsen. Het is zo’n geweldige marketingtool, het is de moeite waard om ze een kleine korting (zeg 5%) aan te bieden, vooral als het een druk bezochte locatie is.
Dit is een geweldige manier om verwijzingen te krijgen, omdat mensen uw werk in actie kunnen zien.
En als de klant dit toestaat, kunt u het gazon zelfs aanmelden voor maanden nadat het is voltooid. U krijgt op deze manier maanden gratis reclame!
Herinner hen ook dat elke nieuwe klant die via hen naar u toekomt beloond wordt met een geschenk.
Houd het eenvoudig bij het ontwerpen van uw gazonbord. Houd er rekening mee dat de meeste mensen geen kleine details op uw bord kunnen zien.
Een goed gazonbord heeft alleen het logo en de bedrijfsnaam, met ons telefoonnummer en “Ontvang een gratis schatting” (een eenvoudige call-to-action). Ook moet het in een kleur zijn die opvalt tegen het gazon.
8. Ondernemersgroepen
Sommige schilders hebben ongelooflijk succes met ondernemersgroepen
Dit zijn specifieke bedrijfsgroepen met verschillende beroepen / transacties. Mensen uit verschillende industrieën komen eenmaal per maand bij elkaar en wisselen leads / verwijzingen uit.
Een schilder krijgt 2-3 opdrachten per maand ENKEL van zijn ondernemersgroep. BNI is een voorbeeld van een ondernemersgroep, maar u kunt ook online zoeken naar andere netwerkgroepen in uw regio.
9. Flyer campagne
Flyerdistributie of ‘drops’ kan opdrachten opleveren, maar het hangt ervan af hoe je het doet.
De sleutel tot success is WAAR U uw distributie aanbiedt, WAT uw Flyer-aanbieding is en HOE u uw uitgaven beheert.
Als een van deze ‘uit’ is, is dit zeker minder effectief. Maar weet gewoon, sommige schilders doen niets anders dan flyer drops en verwijzingen en zijn de hele tijd bezig.
We hebben bijvoorbeeld 5.000 flyers laten vallen, ongeveer 15 telefoontjes binnen gekregen en acht klussen verkocht, maar de flyer campagne kostte ons € 2.000. We hebben GEEN winst gemaakt met de acht opdrachten die we hebben uitgevoerd, ook al kostte de reclame ons een paar duizend.
Het is belangrijk om een aantrekkelijke flyer te hebben als je een campagne gaat doen. Te veel mensen proberen alle denkbare dingen over hun bedrijf op één flyer te zetten.
Maar stelt u zich voor hoeveel ongewenste e-mail / flyers u al krijgt. Een paar belangrijke krantenkoppen vallen vandaag de dag alleen nog maar op, dus houd je flyers eenvoudig en duidelijk, en voeg een aanbieding toe die mensen aanmoedigt om binnen een bepaalde tijd te bellen. Het is belangrijk om met dit soort marketing urgentie te creëren.
10. Bus reclame
U hebt waarschijnlijk weleens schilders busjes gezien met hun LOGO en naam, nietwaar? Sterker nog, zeer waarschijnlijk heeft u ook reclame op uw bus. Sommige schilders gebruiken een ‘voertuigomslag’ waarmee de truck letterlijk een ‘rollend teken’ wordt! Het is gemakkelijk te lezen vanuit elke richting, in regen of zonneschijn.
Dit is een vrij goedkope manier om 24-7 te adverteren. De bus strategisch zichtbaar op de werklocatie parkeren fungeert als een teken voor buren en voorbijgangers.
11. Online Adverteren (SEO, Directories)
Ik wed dat u gemiddeld twee keer per week wordt gebeld met de vraag of u ‘op de eerste pagina van Google’ wilt staan. Soms beweren ze dat ze van Google ZIJN en beloven ze u de nummer één plek op Google voor het zoekwoord schilderen.
Dit soort beweringen klopt niet. Als een bedrijf u beloofd dat ze u een blijvende nummer 1 positie kunnen garanderen dan adviseer ik u extreme voorzichtigheid. Ga niet direct in zee met deze mensen of dit soort bedrijven.
Allereerst moet u iedereen vermijden die BELOOFD om u op de eerste pagina te krijgen. SEO is erg ingewikkeld en het kan een tijdje duren om de top te bereiken. Niemand weet echt op welke plek je je bevindt, behalve Google (en Google geeft lokale schilders absoluut niet zomaar de veelbelovende eerste pagina rangschikking!).
Een ervaren lokale marketingadviseur kan u misschien veel beter rangschikken, maar controleer eerst hun referenties.
Wat Online Directories betreft, hebben sommige bedrijven succes bij het kopen van banneradvertenties op populaire sites. Dit proces moet u goed volgen. U moet u zeker niet direct binden voor een lange termijn.
Online Gele Gidsen zijn effectief voor sommige schilders, maar nogmaals, veel factoren spelen een rol bij hoe goed uw resultaten zijn. Om u te concentreren op de meest effectieve registers, check Google om te ontdekken of u op zijn minst te zien bent in directories of dat uw bedrijf verschijnt in de top van LOKALE zoekresultaten.
De meeste online zoekopdrachten vinden nog steeds plaats via Google, dus als u niet in de top 10 op Google staat (of een site die op Google verschijnt), zult u waarschijnlijk niet online worden gevonden.
Conclusie
Het kan duur zijn om met nieuwe marketing te experimenteren, dus probeer degenen die eerst goed werken. Wees zeer zorgvuldig in het volgen van uw ROI (Return On Investment). Als u niet bijhoudt welke bronnen voor u het meeste opleveren, neemt u gewoon blinde beslissingen en gooit u geld weg.
Alle in dit artikel genoemde technieken werken. Maar dat is niet alles…. ik heb andere manieren om nieuwe klanten van een nieuwe verflaag te voorzien, en ik wil deze graag met u delen.
Neem vandaag nog contact met mij op en ontdek wat we voor schilders doen, qua marketing. Je zult je misschien verbazen hoe effectief en betaalbaar we zijn! Geen verplichting natuurlijk.